כתמי פיגמנטציה נוצרים כתוצאה מחשיפה לשמש, גורמים גנטיים, שינויים הורמונליים או פציעות. כיצד ניתן למנוע הופעת כתמים? ומה ניתן לעשות על מנת להבהירם?

אנשים רבים סובלים מהיווצרות של כתמי צבע על העור (היפר פיגמנטציה). כתמי הצבע האלה פוגמים במראה האסתטי ובלא טיפול ראוי- הכתמים אינם נעלמים, אלא הם אף מעמיקים עם הזמן.

מהי היפר פיגמנטציה?

היפר פיגמנטציה היא הצטברות עודף פיגמנט (צבע) באזור מסוים בעור.

תפקידו של העור הוא להגן על הגוף מפני נזקים חיצוניים, לרבות נזקי קרינת השמש.

העור בנוי משכבת האפידרמיס ( בחלק החיצוני ), מתחתיה הדרמיס (השכבה האמצעית, ובחלק הפנימי ביותר -השומן התת עורי .

תאי המלנוציטים, שנמצאים בשכבת האפידרמיס – אחראים להגן על העור מפני קרינת השמש.

לשם כך, הם מייצרים פיגמנט מיוחד, בשם מלנין, שסופג ("בולע") לתוכו את קרינת השמש ומונע ממנה לחדור לגוף. פעולה זו מכהה את העור וזה בא לידי ביטוי בצבע העור.

פעילות יתר של תאי המלנוציטים מגבירה את ייצור פיגמנט המלנין – מעבר לרמה הנדרשת לשם הגנה על העור וגורמת להצטברות מלנין ולהתכהות אותו אזור בעור. תופעה זו מכונה "היפר פיגמנטציה" והשלכותיה הן בעיקר אסתטיות.

מהo הגורמים להיפר פיגמנטציה?

הגורם המוכר, הידוע והמרכזי ביותר הוא החשיפה לשמש. ככל שתאי המלנוציטים נחשפים לאורך זמן ממושך יותר לאור השמש, כך תצטבר כמות גדולה יותר של מלנין בתוכם – ויגדל הסיכון להופעת היפר פיגמנטציה.

גורמים נוספים:

שינויים הורמונליים

גורמים חיצונים- פציעות והצטלקויות או נטילת תרופות

מהם סוגי ההיפר פיגמנטציה הקיימים?

היפרפיגמנטציה בשל חשיפה מוגברת לשמש

סוג זה מתאפיין בעיקר בכתמים שטוחים, בגוון חום בהיר או כהה, בעלי גבולות מוגדרים. שמם Solar Lentigo.

עומקם של כתמים אלה הוא לרוב בשכבת האפידרמיס והם מופיעים בעיקר אצל מבוגרים, כחלק מתהליך ההזדקנות של העור, באזורים חשופים לשמש כגון הפנים, הדקולטה (החלק העליון של החזה) – והחלק הגבי של כפות הידיים והאמות.

היפרפיגמנטציה בשל שינויים הורמונלים-